„Az emberek metafórákban gondolkodnak és történetekből tanulnak”
Mary Catherine Bateson
A storytelling egy több tízezer éves, természetes technika, amit ma milliárdosok hívnak segítségül előadásaikban, hogy elmeséljék, sikereiket milyen történetnek köszönhetik. A történetmeséléssel tanítás élvezetes módszerét Blaine Ray, egy amerikai spanyolnyelv-tanár fejlesztette ki a 90-es években. Mivel szórakoztató technika, nem tudatos tanulásra veszi rá az agyat.
Már több éve tanulom az angol- és a lengyel nyelvet, és használom is, amikor szükségem van rá. Vannak néha olyan időszakok, amikor ritkábban beszélem valamelyik nyelvet, olyankor megnézek egy filmet, meghallgatok egy podcastot, TED előadást vagy elolvasok egy-egy cikket, ami érdekel és memorizálom az ismeretlen szavakat, szószerkezeteket.
Mindig is közel álltak hozzám az idegennyelvek, gyerekkoromban nagy érdeklődéssel figyeltem a nyelv dallamát, és próbáltam megérteni, kiszűrni a mondanivalót. Sokféle módszert alkalmaztam már a nyelvtanulásaim során, és mindegyik egy kicsit előbbre vitt. De a legtöbb akkor ragadt rám, amikor egy külföldi baráttal találkoztam, akiben százszázalékosan megbíztam, hogy nem nevet ki, nem javítgatja minden hibámat, teljes természetességgel beszél velem, kíváncsi rám, meséltet és ő is mesél.
Nemrég egy csoportos nyelvórára jártam, és egy anyanyelvű tanár tartotta az órát. Minden órán felkínálta a tankönyvet is, de ritkán éltünk vele, viszont alkalomadtán elvégeztünk belőle olyan nyelvtani gyakorlatot, ami az óra közben problémaként feljött. Az óra legnagyobb része a meséléssel telt, olyan volt, mint egy baráti összejövetelen, amikor az éppen aktuális híreket vagy akár a személyes gondokat vitatjuk meg. Erre az órára mindig szívesen mentem. A történetmesélés közben észrevétlenül épültek be szókincsünkbe az új nyelvi fordulatok, kifejezések. Ha valamit hibásan mondtunk, a tanár sosem torkolt le, csak elismételte utánunk helyesen a mondatot, és ezzel együtt bátorított, hogy nyugodtan folytassuk a sztorinkat. Nem volt kikérdezés, mindenki akkor szólalt meg, amikor szeretett volna, amikor elérkezettnek látta az idejét. Előbb-utóbb végül mindenki megszólalt.
Nos, mi van akkor, ha nincs rá lehetőséged anyanyelvű barátot találni vagy egyszerűen csak egyedül szeretsz tanulni a saját képességed és ritmusod szerint?
Kövesd az alábbi 5 lépést, ha fejleszteni akarod a beszédkészséged:
- Hallgass meg egy rövid történetet a tudásszintednek megfelelően olyan témában ami a legjobban érdekel (pl Youtube, Vimeo, TED előadás, podcast, hangoskönyv). Elkezdhetsz egy szinttel magasabbat is, hogy kilépj a megszokott konfortzónádból és elkezdj új dolgokat tanulni. Nem baj, ha csak a felét érted. Ebben az első lépésben egyelőre fókuszálj csak arra, hogy milyen a nyelv hangzása, barátkozz meg a hallás utáni, és nem a papírra vésett szöveggel.
- Bővitsd a szókincsed! Kezd el kiírni és megtanulni az új szavakat, kifejezéseket. Nem muszáj minden egyes szót. Használhatsz egy erre alkalmas alkalmazást is, mint pl a Quizlet
- Ismételd meg az első lépést! Hallgasd meg még egyszer a történetet, ezúttal már több mindent fogsz érteni, de fókuszálj most is csak a hallott szövegre, ne a feliratra, az majd a következő lépés lesz.
- Hallgasd és olvasd is a szöveget egyszerre! Segít jobban megérteni, kiegészíteni azt ami eddig nem volt világos, és így most már jobban átlátod a nyelvtani összefüggéseket is.
- Még egyszer menj vissza, és hallgasd meg újra! Biztos vagyok benne, hogy sokkal jobban értetted, mint az első lépésben!
Ha még nem fogyott el a türelmed, mehetsz még egy lépéssel tovább:
Hallgasd meg mondatról mondatra a szöveget és ismételd el hangosan arra törekedve, hogy a kiejtésed is minél jobban hasonlítson az anyanyelvűre.
Még egy ráadás tipp, ahogy én csináltam régen:
Írd le a kedvenc dalaid szövegét hallás után, majd keresd meg az eredetit a neten és ellenőrízd le. Utána fordítsd le, írdd ki az ismeretlen szavakat, kifejezéseket. Amikor mindezzel elkészültél, hallgasd, és énekeld el újra és újra, míg meg nem tanulod az egészet kívülről. 🙂
További részletekért kattints ide.