oszlopok

A nyelvtanulás 5 legfontosabb alappillére

Létezik-e „jó” vagy „rossz” nyelvérzék?

A saját nyelvtanulási és nyelvtanítási utamon gyakran tapasztaltam, hogy ha a nyelvtanulás élménye valamilyen rossz dologgal társul (pl. rossz jegyek az iskolában, negatív visszajelzések), szorongást kelt, akár tudat alatt is az az érzés bennünk marad. Sokszor először ezeket a szorongásokat kell oldani ahhoz, hogy átlendülj a gátakat okozó érzéseken.

Ezek a gátlások generálják az egyik leggyakrabban említett „nekem nincs nyelvérzékem” hiedelmet is.  Persze egy idegen nyelv megtanulása sem megy mindenkinek egyforma könnyedséggel.

Több kutató készített már különféle kérdőívet nyelvtanulókkal, kétnyelvűekkel és tolmácsokkal, melynek segítségével vizsgálták az idegennyelv-elsajátítás pszichológiai vonatkozásait.

A kutatási eredmények alapján két alapvető tényező határozza meg a nyelvtanulás sikerességét: a nyelvi tehetség (memória, grammatikai érzék, kommunikációs képesség), és a pozitív hozzáállás (szorgalom, nyitottság, bátorság).

Szerencsére mindegyik fejleszthető, ha elég türelmed van hozzá.

Egyes szakemberek szerint az „elsajátítás ” és a „tanulás” között is van különbség. Míg 8-10 éves korig az újabb nyelveket is úgy sajátítjuk el, mint az anyanyelvünket, utána azonban elkezdjük tanulni a nyelvet. Gyerekkorunkban még nem félünk a hibáktól, ekkor még nem működik az önellenőrzési, önfigyelési folyamat, később viszont, ha nem tudtuk előre megtervezni a mondandónkat, akkor inkább hallgatunk. Kamaszkortól kezdődően a szégyenérzet kiterjed a nyelvre is. Innentől kezdve állandóan figyeljük magunkat, „túl okosak” leszünk, túl logikusan viszonyulunk a nyelvhez és elfelejtjük azt az egészleges hozzáállást, melynek segítségével egyszerre sajátítjuk el a hangrendszert, a szavakat és a nyelvtani struktúrát.

Jó hír azonban, hogy az elsajátítás képességét nem veszítjük el teljesen, csak az ellenőrző, logikus hozzáállást kellene valahogy elengedni.

A nyelvtanulás 5 legfontosabb alappillére, mely lendületet ad és előre visz:

ÖNISMERET

Tudatosítsd magadban, hogy mit akarsz a nyelvvel elérni, miért van rá szükséged, akarod-e tökéletesen megtanulni. Azt is jó ha tudod, hogy milyen tanulási szokásaid vannak, mi motivál, mi akadályoz.

ÖNBECSÜLÉS

Ismerd meg, melyek az erősségeid, és hogyan fokozhatnád ezeket. Melyek a korlátaid, és miképpen győzhetnéd le azokat. Az egészséges nyelvi önbizalom kulcs a nyelv magabiztos használatához.

KÍVÁNCSISÁG

Fedezd fel, mi az érdeklődési köröd, próbálj ki többféle módszert, eszközt, légy játékos, ne félj az ismeretlentől!

SZEMLÉLETMÓD

Gondold át, hogyan tekintesz a nyelvtanulásra. Mit mondtak róla a szüleid, a környezetedben élők, a tanáraid. Vezess be új szokásokat, készíts naptárt, terveket.

LELKI EGYENSÚLY

Szánj időt a szabadidődre, a pihenésre is! A hatékony tanuláshoz megfelelő lelkiállapot szükséges. Rendezd a kapcsolataid, rakd rendbe az érzéseid. Keress segítő szakembert!

Folly Arborétum virág

Ha úgy érzed, hogy szükséged van segítségre bármelyik belső motiváció erősítésére a felsoroltak közül, szeretettel várlak egy coaching folyamatra!

Olvasd el az alábbi cikkemet is hasonló témában:  A nyelvtanulás útvesztőiben

Ne maradj le a friss bejegyzésekről, eseményekről, érdekességekről!

Lájkold a Facebook oldalam és csatlakozz a Nyelvtanulás, és ami mögötte van Facebook csoporthoz is!

Képek forrása: oszlopok -saját magam (British Museum, London), virág – Oszlányi Norbert (Folly Arborétum)

 

Róla Novák Emese

Novák Emese life - és nyelvi coach